A közúti áruszállításnál a szigorú előírásoknak való megfelelés érinti mind a rakományokhoz kapcsolódó kezelési és felrakodási, mind a jármű megfelelő műszaki állapotban tartására vonatkozó szabályokat valamint az áru célba juttatásáért közvetlenül felelős humán tényező fizikai kondícióját és a jármű vezetésen túl ellátandó feladatait.
Miért fontos a pihenőidő?
A szállítmányozásban tevékenykedők az átlagos dolgozói léttől egy merőben eltérő életritmus szerint élik hétköznapjaikat. Annak érdekében, hogy a nehezített körülmények ellenére is hatékonyan láthassák el feladataikat a munkavállalók fontos megteremteni az azt támogató munkakörnyezetet, feltételeket. A járművezető fizikai állapota ugyanis kihathat a feladatok tervezhetőségére valamint azok kivitelezhetőségének minőségére, formájára.
Fáradtan és csökkent koncentrációs képességgel a napi illetve heti időbeosztás megtervezése, a vezetési idő kalkulációja a levezetendő távolság és megszakítások figyelembevételével, valamint a le-, illetve felrakó helyek időbeni elérése akadályokba ütközhet. A megfelelő pihenőidők, pihenő napok biztosítása és azok betartása mellett azonban kellemetlenségek és büntetések formájában kidobott pénztől óvhatjuk meg magunkat.
Munkaóra és a pihenőidő
A jelenleg is hatályos jogszabályok értelmében egyfős járat esetén a napi vezetési idő nem lehet több 9 óránál, ugyanakkor lehetőség van ennek 1 órányi meghosszabbítására hetente két alkalommal. A napi vezetési idő vonatkozásában egy héten maximum 6 napi vezetési időszak engedélyezett úgy, hogy az heti viszonylatban nem lehet több, mint 56 óra.
Csökkentett napi pihenőidő
A rendszeres napi pihenőidő alapvetően 11 óra, azonban hasonlóan, mint a vezetési idő, itt is van helye változtatásnak, amennyiben azt a körülmények úgy kívánják. Ez azt jelenti, hogy egy héten három alkalommal 9 órára szorítható vissza a pihenőidő. Több fős személyzetnél másabb a helyzet, itt négyszer 45 perces vezetési etapokhoz 9 óra pihenőidő társul.
A tachográf kötelező
Az, hogy az előírtaknak megfelelően zajlik az egyes megbízások alkalmával a vezetési idők teljesítése és a pihenőidők kihasználása menetíró berendezés segítségével követhető nyomon, amit minden sofőr a saját kártyájával aktivál. Közúti áruszállításnál kötelező a használata 3.5 tonna össztömeget meghaladó nehézgépjárművek esetében. A pontosság itt is számít, ha nem szeretnénk, hogy büntetőszámlák árasszanak el bennünket.
Legyen felkészült! Nézzen bele további érdekes blogcikkeinkbe is!